Coaching Education for Arabic Speakers
- Created By Omaima Shahwan
- Last Updated June 11th, 2025
0.00
0 Ratings
-
- What is coaching?
- Differences between coaching, mentoring, and consulting
- The role of coaching in modern educational leadership
- The Coaching Mindset
- Growth mindset and emotional intelligence
- Active listening & building trust
- Cultural awareness in the Arabic context
- Core Coaching Competencies
- Powerful questioning
- Creating awareness
- Setting goals and designing actions
- Coaching Conversations in Schools
- Coaching teachers to improve practice
- Peer-to-peer coaching models
- Feedback that inspires growth
- Instructional Coaching for Arabic & Islamic Educators
- Classroom observations and reflective dialogue
- Supporting curriculum development and pedagogy
- Aligning coaching with Islamic values and educational goals
- Leadership Coaching for School Leaders
- Strategic thinking and decision-making
- Leading teams through change
- Coaching for vision, mission, and values
- Designing a Coaching Culture in Schools
- Setting up a sustainable coaching model
- Training teacher-coaches
- Evaluating impact and growth
- Personal Development for Coaches
- Self-reflection & personal leadership
- Maintaining ethical standards
- Continuous professional growth
1.المدخل لعلم الكوتشينج
–ما هو الكوتشينج؟
–الفرق بين الكوتشينج والتوجيه والاستشارات
–دور الكوتشينج في القيادة التربوية الحديثة
2. عقلية الكوتشينج
–عقلية النمو والذكاء العاطفي
–الاستماع الفعال وبناء الثقة
–الوعي الثقافي في السياق العربي
٣.
كفاءات الكوتشينج الأساسية
–طرح الأسئلة بقوة
–خلق الوعي
–تحديد الأهداف وتصميم الإجراءات
٤.
حوارات الكوتشينج في المدارس
–تدريب المعلمين على تحسين ممارساتهم
–نماذج التدريب بين الأقران
–التغذية الراجعة التي تُلهم النمو
٥. الكوتشينج التعليمي لمعلمي اللغة العربية والتربية الإسلامية
–الملاحظات الصفية والحوار التأملي
–دعم تطوير المناهج وأساليب التدريس
–مواءمة الكوتشينج مع القيم الإسلامية والأهداف التعليمية
٦. الكوتشينج القيادي لقادة المدارس
–التفكير الاستراتيجي واتخاذ القرارات
–قيادة الفرق من خلال التغيير
–الكوتشينج على الرؤية والرسالة والقيم
٧. تصميم ثقافة الكوتشينج في المدارس
–إنشاء نموذج كوتشينج مستدام
–تدريب المعلمين المدربين
–تقييم الأثر والنمو
٨. التطوير الشخصي للمدربين
–التأمل الذاتي والقيادة الشخصية
–الحفاظ على المعايير الأخلاقية
Four 2-hour training sessions, with one gap week task:
DAY 1 | |
Session 1 | Foundations of Coaching in Education
أساسيات الكوتشينج في التعليم |
Understand what coaching is and isn’t
Explore the role of coaching in schools Learn the foundations of the coaching mindset • فهم ماهية الكوتشينج وما لا يُعدّ. • استكشاف دور الكوتشينج في المدارس. • تعلّم أساسيات عقلية التدريب. |
|
Session 2 | Coaching Competencies & Powerful Conversations
كفاءات الكوتشينج والمحادثات القوية |
Practice deep listening and powerful questioning
Explore the structure of effective coaching conversations
|
|
Session 3 | Coaching in Arabic Educational Contexts
الكوتشينج في السياقات التعليمية العربية |
Adapt coaching to Arabic/Islamic educational values
Apply coaching to support teacher growth and student outcomes Discuss ethical and emotional dimensions of coaching • تكييف الكوتشينج مع القيم التربوية العربية/الإسلامية. • تطبيق الكوتشينج لدعم نمو المعلمين وتحسين نتائج الطلاب. • مناقشة الأبعاد الأخلاقية والعاطفية للكوتشينج. |
|
Session 4 | Leading with Coaching & Building a Coaching Culture
القيادة بالكوتشينج وبناء ثقافة الكوتشينج |
Explore leadership through a coaching lens
Learn how to embed coaching in school improvement Create a personal coaching action plan • استكشاف القيادة من منظور الكوتشينج • تعلم كيفية دمج الكوتشينج في تحسين المدرسة • وضع خطة عمل للكوتشينج الشخصي
|